amsterdambaby.blogg.se

Ett vettigt inlägg wohoo

Publicerad 2012-09-25 14:18:00 i Allmänt

Okej, ska göra ett vettigt försök att blogg utan bilder (okej, stjäl bilder från google och så istället, så ni har en aning om hur saker ser ut)
 
Så, vad har jag gjort de senaste fem dagarna då? Mer än hetsett på Breaking Bad har jag typ... öh, jag vet inte?
Har hittat Lidl som ligger här i området (ca tio minuters gångavstånd, hur kommer det sig att jag inte har hittat dit förut?) så nu blire Crusti Croc och Lidls fruktyoghurt för hela slanten. Nä, men lite fruktyoghurt skadar ej.
 
I helgen var jag ute i lördags med en kompis (woho I made friends!), vi var på några olika barer men inget att direkt hänga i granen. Dock träffar men så speciella människor, tex en Arnold Schwarzenegger-stand in (försökte hans kompis säga och jag tror ändå på're, sjukt likt iaf) från Belgien och nederländare (typ närmare 40 än 30) som 1, försöker ragga (????) och 2, pratar om att en tjej anklagat den ena för våldtäkt där på baren. Alltså, kan understryka att vi bytte bar rätt fort. För övrigt är det sjukt blandad ålder på ställena här, tex två av barerna vi var på hade folk från typ tjugo till fyrtiofem.
I alla fall, vi var på en bar som typ spelade soul? Haha, ändå kul.
Sedan Blomenbar (eller vad fan den nu heter) där vi kom in gratis fast €10 i inträde? Var osoft iaf och sedan visade Mimmi mig Red Light. Hon är årets guide verkligen, pekar, berättar och förklarar.
 
Red Light var annars jätteäckligt, så vidrigt när tjejerna står i fönstret som mänskliga skyltdockor liksom. Och när deras fönster är fördragna och när man ser hur de släpper ut sina kunder igen. ÄCKLIGT. (orkar inte skriva lång hat-grej om det men slutsatsen är "KROSSA PATRIARKATET").
 
Kom hem typ fyra, skulle upp tio, eh. Gick sådär men tog mig upp. Mamman började skratta åt mig när jag kom upp och skulle äta frukost. Sa "god morgon" samtidigt som jag tog fram huvudvärkstabletterna och hon gapskrattade. Tydligen hade jag bakisrösten, det i kombo med huvudvärkstabletterna var tydligen skoj. Jag uppskattade det inte.
 
Det var nämligen utflyktsdag med språkkursen. Först en lätt lunch (= mackor i det här landet), sedan tipspromenad runt i Amsterdam typ (börjar undra om jag inte har sett största delen av staden nu, alla ställen vi gick på hade jag redan varit) i två timmar ( ":)" ) och efter det museum. Vi var på Amsterdams Historiska vilket var asnice. Hade piggnat på mig + ny kunskap <333333 Sög åt mig som en svamp.
Hela museet var en gammal barnhemsbyggnad och var asfin.
 
Så såg en del ut iaf.
 
Väldigt blandat därinne, allt ifrån Rembrandt tavlor till fotoutställning. Dessutom har dom ett utomhusgalleri som är en gata som går mellan museets två byggnader. De har hängt ett tak över gatan och har sedan massa tavlor hängande på sidorna. Rätt coolt. Så det är liksom en lång gata, bara att en bit är galleri.
 
Den här Rembrandt-tavlan är rätt cool. Den var typ två meter bred och detta är bara en liten bit. Resten brann nämligen bort i en brand, men man har hittat en skiss på hur hela såg ut från början. Skulle uppskatta att detta är ca 20% av den ursprungliga tavlan:
Lite morbid och så ja, men fatta vad coolt ändå.
 
Det fanns även en fotoutställning av fotografen Claude Canheye som gick under det rätt simpla namnet "Famous Popstars in Amsterdam". Vet inte riktigt med "popstars" då bla bilder på Carice van Houten (skådespelerska, bla häxan i Game of Thrones) var med men till största delen musiker. Bla, Bowie, Hendrix, Zappa, Cohen, Wilde, Cure och Depeche Mode var med. Också den här på Tom Waits:
 
 
Igår gjorde jag inte direkt något, det var sjukt blåsigt och regnade lite. Gick ut och gick mot kvällen trots att det var rätt kallt, typ 12 grader. Men aja, nu är det soligt idag och sådär 17 grader (enligt autoweather på paddan). Annars hängde jag i sängen och såg på film mest hela kvällen. Och drack te. Sjuka mängder te.
 
Tänkte bjuda på en bild med den fantastiska ansiktsmasken som fanns här men det blev inte så bra.. Masken i sig är typ vitgråbeige så det syntes inte ens att jag hade på mig den på bild :c
Såg bara lite blekare ut än vanligt. Någon form av omvänd fjortisrand typ.
 
Typ så. Wohoo, stolt över hur sammanhängande inlägget är.
 
Resten av den här veckan är det en del jobb, Beijtje är iväg och flyger till Bangkok. Förövrigt har jag förstått hennes namn nu, Beij = bi, tje = liten (holländarna lägger till "tje" i slutet på ord för att markera att det är litet typ). Så hon heter på riktigt "litet bi". Dööör.
 
Um... Annars har jag varit här i tjugo dagarna nu och det är tjugoen kvar tills jag åker hem och hälsar på. Taggar det lite för mycket. Men vad fan. Ha d gott. My

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

My

Är inte så vidare seriös av mig, är dock hyfsat cynisk och sarkastisk. Upp till kamp osv. Tweets by @mysirenius !function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0];if(!d.getElementById(id)){js=d.createElement(s);js.id=id;js.src="//platform.twitter.com/widgets.js";fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);}}(document,"script","twitter-wjs");

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela